Tussen klooster en Kwetterie

Tussen klooster en Kwetterie Vanaf 2017 heeft Stichting Straat in Stadsmuseum Tilburg een structurele samenwerkingspartner gevonden. Om voor de toekomst nog doelgerichter nieuwe stadsomgevingen te ontdekken en te openbaren. Hierbij ligt de focus op tastbaar én immaterieel erfgoed.

Van 1 juni t/m 1 juli 2018 trekt deze tandem richting de omgeving Oudedijk (klooster en stadspark), Varkensmarkt, Veestraat, Nieuwstraat en de zeeheldenbuurt. De eerste opgave is het ‘vangen’ van verhalen van bewoners, die vervolgens als inspiratie fungeren voor de activiteiten. Hierbij denken we aan een wijkmuseum, een weekend waarin die verhalen worden verbeeld met dans, theater, muziek, een boek, rondleidingen en een slotfeest. Het programma is nog in ontwikkeling.

In de uitvoeringsfase treedt Factorium Podiumkunsten als partner op. Daarnaast streven we naar de inbreng van o.a. Fontys Hogeschool voor de Kunsten, Stadsgidserij Tilburg, Regionaal Archief Tilburg, natuurgidsen, architecten, historisch onderzoekers en uiteraard de bewoners!