Schatten van Brabant

De werkwijze van Stichting Straat, namelijk het onder de aandacht brengen van het verleden, het heden en de toekomst van een afgebakend stadsgebied (straat en omgeving), is uiteraard ook van toepassing op andere steden. Overal liggen er al dan niet verborgen ‘schatten’ die het verdienen om letterlijk en figuurlijk bij stil te staan.

Met deze gedachte gingen Stichting Straat en Schatten van Brabant, een cultureel programma van de provincie, in 2010 een samenwerkingsverband aan. De doelstelling is om te komen tot een onderlinge versterking van beide initiatieven en om dit partnership uit te breiden naar de gemeenten die ‘Brabantstad’ vormen (Tilburg, Den Bosch, Breda, Eindhoven en Helmond). Een cruciaal onderdeel is dat het onderzoek naar en het presenteren van cultureel erfgoed wordt ingezet binnen de kandidatuur van Brabantstad Culturele Hoofdstad 2018.

In Breda werd in september 2010 in het gebied Belcrum al een project georganiseerd, waarbij de filosofie van Stichting Straat als inspiratie diende. Dat smaakt naar meer!

Dankzij de steun van Schatten van Brabant kon Stichting Straat onder meer de Bouwborden realiseren.