Hugo Backx

Tilburg zoekt verbinding!

In oktober staat Tilburg in het teken van verbinding. In die maand organiseert Stichting Straat voor de derde keer een groots belevingsproject, ditmaal rondom de Sint Josephstraat en omgeving. En er valt heel wat te beleven.

Het gebeid omvat één van de meest populaire, klassieke woonwijken van de stad, Armhoefse Akkers. Zeer in trek, met prachtige monumentale panden (…). Een wijk aan de rand van de stad, dé verbinding met het buitengebied. Daar organiseren we op (…) de voormalige Rioolwaterzuivering met KORT ons kunstenplan, steeds meer culturele activiteiten.

Verbinding tussen kunst en cultuur, ondernemerschap en creatieve industrie en horeca. Dat is het Veemarktkwartier. Een gebied waar creatieve bedrijven kunnen excelleren en groeien. Een gebied waar ook de bezoeker de kwaliteit van Tilburg op het gebied van muziek, film en nieuwe media ervaart. Met 013, het Duvelhok, kunstenaarscomplex Carré en Zaal 16. Maar ook plekken als V39, waar jongerenwerk en ondernemerschap elkaar vinden en ondernemersclusters als Villamedia. Creativiteit en cultuur als dragers van economische activiteit.

Ook met de ontwikkelingen in het Piushavengebied zoekt de gemeente nadrukkelijk verbinding. De komende jaren ontstaat een recreatief gebied aan de rand van het centrum, met een museumhaven, horeca en hoogwaardige nieuwbouw. We geven een kwalitatieve invulling aan het gebied en ontsluiten zo de stad voor de haven en de haven voor de stad. Mét herbestemming van cultureel erfgoed.

De grootste opgave (…) zal de herbestemming van de AaBe-fabriek zijn. Ook is er plaats voor gewaagde nieuwe initiatieven zoals een kappersboot!

Je kunt wel stellen dat de gemeente constant op zoek is naar verbinding tussen stad en buitengebied, tussen haven en stad, tussen delen van de (oude) stad met de nieuwe cultuur (…).

Aan u de taak om die verbinding te beleven de komende maand. Met de geweldige activiteiten die Stichting Straat organiseert, gaat dat vast en zeker lukken.