Ronald Peeters / hoofd Stadsmuseum Tilburg

Het heden maakt de verbinding met het verleden

Het Stadsmuseum Tilburg bestaat officieel sinds 1 januari 2004, maar het is al vanaf de manifestatie Goirkestraat een samenwerkingsverband aangegaan met Stichting Straat. Hiermee zijn beide instellingen duurzame partners geworden die ieder hun eigen expertise inbrengen in deze tot nu toe succesvolle publiekstrekkers.

Cultureel erfgoed is hot. Steeds meer mensen nemen deel aan allerlei erfgoedactiviteiten. Belangrijk is dat die activiteiten vaak worden georganiseerd vanuit een belevingsconcept. En dat is ook met de manifestatie ‘De Verbinding’ het geval. Er valt veel te beleven.

De straten waar het hier om gaat zijn voor veel mensen zo vertrouwd, omdat ze er wonen of regelmatig komen, dat er op het eerste gezicht niets bijzonders mee is. Maar alles heeft een verleden, ook deze straten.

Alle panden hebben hun eigen soms verrassend verhaal. Met ‘De Verbinding’ beleeft men het verleden, kunnen verhalen weer in herinnering komen en kan men overpeinzen hoe het er allemaal later uit zal zien. Duidelijk is dat verleden, heden en toekomst een doorgaande lijn of eigenlijk ook een verbinding vormen. (…)